BIO

Katia Kameli est une artiste pluridisciplinaire. Elle vit à Paris. Elle obtient son DNSEP à l’Ecole Nationale des Beaux-Arts de Bourges puis un post-diplôme, le College-Invisible, dirigé par Paul Devautour à l’Ecole Supérieure d’Arts de Marseille.

Son travail protéiforme, exprime l’entre-deux, l’intermédiaire où le signe d’appartenance est rejeté au profit de la multiplicité. Son positionnement est donc celui de l’hybridité, le « tiers-espace » qui rend possible l’émergence d’autres visions, de positions, de formes. Ce tiers-espace dérange les histoires qui le constituent, il les place en état critique, il permet donc une réécriture, des allers-retours entre « l’Histoire » et les « narrations ». Les formes hétérogénes qu’elle manipule, vidéo, photographie, installation, dessin, participent aussi à ce déplacement.

En 2007-08, elle est lauréate du programme, Paris-New York, Cultures France et part en résidence à Location One, NY. Son travail a trouvé une visibilité et une reconnaissance sur la scène artistique et cinématographique nationale et internationale, et a été montré dans des expositions personnelles : What Language Do You Speak Stranger, The Mosaic Rooms, London (2016); Futur, Artconnexion, Lille (2016); Taymour Grahne Gallery, New York (2014); 7 Acts of Love in 7 days of Boredom, Transpalette, Bourges (2012). Elle a également participé à de nombreuses expositions collectives : Cher(e)s Ami(e)s, Centre Pompidou, Paris (2016); Made in Algeria, Mucem, Marseille (2016); Entry Prohibited to Foreigners, Havre Magasinet, Boden, Sweden (2015); Where we’re at, Bozar, Bruxelles (2014); Lubumbashi Biennale, Congo (2013); Pour un Monde Durable, Fondation Calouste Gulbenkian, Portugal (2013); Le Pont, MAC Marseille (2013); Dak’art, Biennale de Dakar (2012); Higher Atlas, Biennale de Marrakech (2012); et La Biennale de Bamako, Mali (2011).

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Katia Kameli is French-Algerian artist. Following her studies at the Academy of Fine Arts, Vienna, in the Master class of Michelangelo Pistoletto, she graduated from the Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Bourges in 2000. She received a postgraduate degree in New Media in 2003 from the Ecole Supérieure des Beaux-Arts in Marseille. Kameli’s work is closely linked to her personal experience of dual identities, exploring multiplicity and the ‘in-between’.

Through video, photography, installation and drawing, she investigates intercultural spaces,
intersecting identities and their construction. Thus she positions herself as a hybrid, using a ‘third space’ to enables the emergence of other visions, forms and positions. This ‘third space’ questions historical accounts and can generate a critical stance that allows the rewriting of history and narratives.

Her work has found an audience and gained recognition on the international artistic and cinematographic scene. Her most recent solo-exhibitions are including: What Language Do You Speak Stranger, The Mosaic Rooms, London (2016); Futur, Artconnexion, Lille (2016); Taymour Grahne Gallery, New York (2014); 7 Acts of Love in 7 days of Boredom, Transpalette, Bourges (2012); Duty Free, Videochroniques, Marseille (2012). She participated in numerous groups shows that include: Cher(e)s Ami(e)s, Centre Pompidou, Paris (2016); Made in Algeria, Mucem, Marseille (2016); Entry Prohibited to Foreigners, Havre Magasinet, Boden, Sweden (2015); Where we’re at, Bozar, Bruxelles (2014); Lubumbashi Biennale, Congo (2013); Pour un Monde Durable, Calouste Gulbenkian Foundation, Portugal (2013); Le Pont, Museum of Marseille (2013); Dak’art, Dakar Biennale (2012); Higher Atlas, Marrakech Biennale (2012); and Bamako Biennale, Mali (2011).

In 2012, she was awarded a residency at Delfina Fondation in London. In 2006 and 2011, Kameli directed and produced ‘Bledi in Progress’ and ‘Trans-Maghreb’ video platforms for young filmmakers from Algeria, Marroco and Tunisia in Algiers.